التخطي إلى المحتوى الرئيسي

عن اللجنه المبعوثه من تاسيسيه الدستور لسمع طلبات النوبيين



عن اللجنه المبعوثه من تاسيسيه لسمع طلبات النوبيين
انا رحت متاخر شويه كان حد من اللجنه بيعرض برزيشتن ع السريع عن التاسيسيه ولجان التاسيسيه وعن موقع اللجنه والذى هو كالاتى http://dostour.eg/
بعدها بدا محمد البلتاجى رئيس اللجنه بالحديث عشان يقول قواعد الجلسه ايه وكانت كالاتى
1- كل واحد هيتكلم ف مدخله لا تزيد عن 3 دقايق
2- اللجنه لن تعلق ع اى راى وياريت اى حد يقف لا يعلق ويقول موضوعه ع طوال
3- كل الافكار مرحب بها
بدات اللجنه المنظمه تاخد اسماء الناس اللى عايز تتكلم
الناس بدات تتكلم
الواضح ان الناس معندهش مفهوم كامل عن الدستور ف ناس كتير اتكلمت ع حق العوده 
المتخصصين ممكن يشوفوا ان ده مش ممكن يكون ف الدستور بس انا بقى ليا راى ف الموضوع ده
حق العوده ده كان نتيجه التهجير القسرى اللى تم للنوبين ع اكتر من مرة من اول بناء خزان اسوان الى بناء السد العالى
بالتالى المفروض الدول تحفظ ف دستورها حقوق  اى حد يتعرض للتهجير عشان مصلحه البلد ،وكمان المفروض الدستور يقول ايه شروط التهجير مش اى سلطه تنفيذية تجى بعد كده عايزة تهجر الناس قوم تعمل عمليه التهجير
 ف ناس بدات تتكلم عن الحفاظ ع الهويه النوبيه والتاريخ والثقافه النوبيه
و ف ناس طالبت بتدريس اللغه النوبيه ف المدراس كلغه محليه
تسال الكثير لماذا لا يتم تدريس التاريخ النوبى بالمدراس بالرغم انه جزء من تاريخ مصر وبيتم تجاهله بصورة متعمده
ف ناس اتكلمت عن المفروض ف الماده بتاعه عدم التميز يضاف اليه ايضا عدم التميز ع اساس العرق
 حيث تسربت اخبار ان التاسيسيه رفضها انه يضاف ع اساس العرق لاسباب لا يعلمها الا الله
اما انا فكانت مدخلتى حول نقطتين
1- البحث العلمى والدستور
2- موضوع ان مصر دوله اسلاميه وعربيه وتربط باقريقيا  وقولت بالنص
"ان مصر افريقيه قبل ما تكون اسلاميه او عربيه   ولو دستور مصر هيتجاهل افريقيا ف مش نلوم غير نفسنا لو افريقيا قررت انها تاخد اى اجراء"
اما اكثر المشاركات وضوحا بالرغم محاوله البلتاجى مقاطعته وذلك بحجه ضيق الوقت كانت مشاركه ممثل مبادرة
 "الدستوريا نوبين " احمد رجب
وكانت كالاتى :
اليس من المفنرض بعد ثورة 25 يناير ان يكون دستور مصر معبرا عن صورة المجتمع المصر الذى
يذخر بالعديد من الثقافات والاعراق واللغات والمجتمعات ذات الخصوصية والتى شاركت جميعها فى الثـورة ,
الأ يجب ان يعبر هذا الدستور عن كل هـذا علما بان دستور جنوب افريقيا بعد انتهاء نـظام الفصل العنصرى أقر بتعددية الثقافات والاعراق واللغات ولم يثتثنى حتى "الافريكـانوز" سـاكنى جنوب افريقيا البيض ,وعمل على دمجهم داخل جنوب افريقـيـا وعدم الانتقاص من حقوقهم برغم الفظائع التى ارتكبوها فى حق شعب جنوب افريقيا"السود" بل وتم أقـرار لغتهم كلغة رسمية محليـية؟
وكـان سـؤاله الثـانـى بخصوص المسـاؤاة فى الدستور وتجريم التمييز
هـو:كيف يقر قانون تكوين الاحزاب الذى صدر بعد الثورة على منع قيام الاحزاب على خلفية دينية او عرقية ,
 ولا ينص الدستور على منع التمييز على اساس اللون و العرق بالاضافة لشتى انواع التمييز (دين-لغة-وضع اجتماعى-وضع صحى-اصل-جنس)
اما سؤال عضو الحملة الثالث  فكــان خـاص بالحفاظ على اللغة والارث النوبى وهذا نصه:
المغرب والجزائر وحتى العراق قبلهم فى دستور سنة 23 , الذى شارك فى وضعه "السنهورى باشا"
 تقر دساتيرها باللغات المحلية داخل هذه البلاد كلغات رسمية يحق لمتكلميها تعليمها ودراستها فى المدارس الحكومية بجانب العربية ,
وفى جنوب افريقيا حتى العربية والعبرية يقر الدستور باحقية متحدثيها من تعلمها بالمدارس ,
فكيف لمصر بعد الثورة اجحاف حقوق متحدثى اللغات المحلية داخل مصر ( النوبية - الامازيغية- البــجـا) من التحدث وتعلمها داخل المدارس الحكومية حتى على نطاق اقليمى علما بأن هذه اللغات والثقافات تشكل ركيزة اساسية للأرث التراث الحضـارى والثقافى المصــرى .
وبعدا بدا الناشط النوبى احمد كاجوج ف الحديث واسرد تاريخ النوبه وتاريخ علاقه الحكومات المصريه مع النوبين التى كانت هذة علاقه احجاف وقال ايضا ف كلمته انه ان لم يتم معالجه مشاكل النوبه وحفظ حقوق ابناءها ف الدستور وعدم التميز ضدهم فانهم
سليجا وا الى تدويل القضيه .
انا بعد هذة المدخله اضرت انى اروح عشان تاخر الوقت ، فهذا هو ما حدث اثناء وجودى
اللقاء لم يخلو من بعض المشادات الكلاميه والانفعالات التى تم احتواءها
اتمنى ان دستور مصر الثورة يكون معبر عن كل مصر باختلاف ثقافتهم وعرقهم ، وانه يحفظ الحقوق قبل الواجبات  :)







تعليقات

  1. مداخلتك كانت جيدة ..رغم
    1- موضوع البحث العلمى لم يكن مقامه هذه الجلسة ..
    2- ان اقتراحك بخصوص ارتباط مصر بافريقيا ...اعتقد انه مقتبس بالنص من احدى المنتديات النوبية ..ولكن لا ضير طالما انه سيصل بوجهة نظرك الى صاحب القرار
    تقبلى مرورى
    خالص شكرى

    ردحذف
    الردود
    1. اولا البحث العلمى ده مهم لكل مصر واكيد هيكون مهم للنوبه كمان ولوحضرتك كنت موجوده كنت عرفت انى ربط كلامى بالتطوير والتنميه حول البحيرة وده مش هيجى الا لو الدستور بيحمى العلم والبحث العلمى
      اما موضوع ارتباط مصر بافريقيا فانا للاسف مش شوفت المنتدى النوبى اللى حضرتك قولت عليه ده والكلام اللى انا قولته يعبر عنى مش ذنبى ان ف حد تانى ف الكرة الاراضيه فكر ف نفس الشى وده مش معنها انى نقلت منه كلامه - لانى لو نقلت كنت هو انه منقول -
      ولك الشكر

      حذف

إرسال تعليق

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الانسان عدو نفسه

بعد غياب طال الكتابه او بمعني    ادق النشر عشان احيانا بكتب لكن   مش بنشر . قررت اكتب التدوينة دي الساعه 2 ونص صباحا بتوقيت الاسكندرية اول يوم من ايام عيد الاضحي فى يوم 12 اغسطس 2019 عموما   التدوينة ممكن تكون متلخبطه وانا مش هحاول انقحها ولا اعمل فيها اي تعديل بعد اول درافت هنشره زي ما هيطلع كدا بكل اخطائة. حقيقى الانسان عدو نفسه وحقيقى هو كائن جاهل وفاكره نفسه عارف وعالم لكن كل يوم يطلع موقف او اتنين يقولوا عكس دا ويثبت حقيقة انه جاهل . الفكرة دي شغالة تزن فى دماغي بقالها ساعة او اكتر يمكن من نص النهار وهي بتلف فى دماغي . لما سالت نفسي عن اسباب ان الفكرة موجوده بالقوة دي طلع عشان حسابات الاسبوع او الكم يوم دول مكنتش صحيحة تماما وبدون دخول فى تفاصيل مش هتكون مفيد كتابتها ولا مفيد انك تضيع وقتك فى قرايتها   فالحقيقة المذكورة اعلاه دي بيجي معها حقيقة تانيه ان الانسان ضعيف وبيفتكر انه قادر على سد احتياجاته على الاقل الاساسية   لكنه غير قادر نهائي بالاضافه انه اصلا كائن متكلع وبيزود على احتياجات الاساسية احتيجات تانيه مش اساسيه واحتياجات اصلا ربما ...

قصصهن

قصصهن ديه سلسلة قصص ناويت اكتبها مستوحاه من خيالى اولا ومن واقعى ثانيا تجربه كتابه عايزة اشوف هتودينا ع فين ، فضفضه من نوع اخرى يحمل شكل القصص ولكن بطريقه مش احترافيه وبطريقه عفوية جدا لان اللى بتكتب لسه مش قررت انها تشوف الاحترافى ازاى ونبد باول قصه لا تريد التعلق هى تنتمى بشكل او باخر الى نفس المنطقه الانسانية   (المنطقه الانسانيه تشمل الافكار ،  الخلفية الثقافية والهوية ، الهوايات المشتركة)   تعرفت عليه عن طريق بعض الاصدقاء المشتركين ع شبكه التواصل الاجتماعى تعرف ملامحه من صوره وهو ايضا يعرفها من صورها . اذا مروا بنفس الشارع ستعرفه من طوله او ملامحه او من ابتسامته نعم من ابتسامته فهو له ابتسامة مميزة . اما  هو فلن يلحظ مرورها من جانبه بنفس الشارع . لا تعرف ماذا تريد منه لا تعرف او ربما لا تعرف كثير انها ربما اتريده صديق مُقرب  ولكن بعض الاصدقاء يتحولون الى احباب وهى لا تريد ذلك تريد ان تهتم ولكن ليس ااهتمام الذى ربما يتحول الى تعلق ثم الى حب  لا تريد هذا ايضا ، لكن احساسها انها تجمعهما اشياء مشتركه والانتماء الى نفس المنطقه الانسانيه يجعلها...

حودايت منير (1) ايديا فى جيوبى

يقولون ان للاغانى معانى اخرى غير كلماتها معانى مرتبطه بذكريات الاغنيه ربما تسمع الاغنيه مرات عده ولكن ذكرى واحدة فقط هى ما ترتبط بالاغنيه معك.   عندما تسمع منير  فلا تملك الا ان تحب هذا الصوت النوبى الاصيل  .. والنهرده هنحكى  حكايه عن اغنية  من اغانىه وهى اغنية  " ايديا فى ج يوبى"  يتخيل الكثيرون انه الحكايه هتكون عن الوحده وعن ازاى استمتعنا بالوحدة .. لكن حكايتنا مش كدا حكايتنا عن  الونس الصامت الونس الذى يسري ما بين طرفين لا يتكلمون كثيرا .. تبدا الحكايه بميعاد فى احدى احياء الجيزة او القاهرة الكبرى فى حي الزمالك المحبب لكلا من المتقابلين .. -ها هنتقابل فين فى الزمالك فى شارع طه حسين حلو وقريب دا ؟ - اها تمام كويس انا هجاى من الشغل عليكى على طوال هى تنتظره فى الشارع  قبل الميعاد بوقت كافى هى  لا تتاخر ابدا عن مواعيده  عشان تلحق تبص على المكان اللى هيتقابله فيه او يمكن عشان متوهش  متعرفش تحديدا ايه السبب ورا دا .. المهم انها مستنيه فى الشارع وكان لطيف مفيش مضايقات من اى نوع  اهو بدا يطل من اول الشارع ...